8minutter / Åpen dag med Teknologioptimistene

Dato: 11. desember 2025
Tid: 09.00 - 14.00
Sted: Itera - Stortingsgata 6, 0161 Oslo

En hel dag med faglig påfyll om det som skjer i krysset mellom IT og energi, samt er en god mulighet til mingling og nettverksbygging. 

Påmelding for medlemmer

Påmelding for ikke-medlemmer

Hva betyr en åpen dag? 
  • Det betyr at nettverksmedlemmer kan invitere kunder og enda flere kollegaer til nettverkstreffet.  
  • Alle nettverksmedlemmer inviteres på scenen for et 8 minutters innlegg.
IMG_8341
Åpen dag med Teknologioptimistene 12. desember 2024.  
IMG_8362
Over 100 Teknologioptimister var samlet hos Europower. 
IMG_7492
3 Nesten 30 ulike energi- og IT-selskaper delte erfaringer på nettverkstreffet. 

Bidragsytere 

Magtech
ifs
1080x1080_Itera-logo-1 kopi
experis-logo
advokatfirmaet-simonsen-vogt-wiig-ass-Wck1Hj-Zt6_-cfRM7qex0DC
500x500 Kraftia Energi AS logo
elvia_logo-300
300x300_Cegal-black-logo
twoday logo-1
Lnett Logo Europower Karusell 500 x 400-1
elbits_logo-3
500x500 gritera
Bsure
lede-300x300
Nettalliansen-1
intility logo 300x300
hafslund logo 300x300
Sopra Steria-1
statkraft logo 400x400
Statnett 500x500
Devoteam logo

Program 2025 / 8minutter - Åpen dag med Teknologioptimistene

Vattenfall - Markedstilpasninger i tett samarbeid mellom forretning og IT

Vattenfall er et av de største energiselskapene i Nord-Europa og treffes av de fleste regulatoriske og markedsmessige endringene. Modernisering av arbeidsprosesser og IT løsninger i tett samarbeid mellom forretning og IT er nøkkelen for å oppnå både agilitet og skalerbarhet. Itera har vært en viktig samarbeidspartner for Vattenfall over flere år og deler erfaringer fra samarbeidet. 
Thomas Ronnhammar
Head of Consulting & Advisory
Itera

Mer automatisering – mer behov for menneskesentrert produktutvikling

I krysset mellom IT og energi flyttes stadig flere oppgaver fra mennesker til systemer. Selv om flere prosesser blir automatisert, betyr ikke det at menneskene forsvinner ut av bildet. De får nye roller og deres ansvar endrer karakter.

For oss som jobber med produktledelse, er det avgjørende å ta med oss menneske-perspektivet når vi jobber med automatisering for å sikre at systemene vi utvikler gir verdi, gjør arbeidsdagen enklere for folk og får en smidig implementering. 
Kari Clifford
Digital product development / Power and renewables
Cegal

Copilot + Power Apps = Sant

AI gjør montørenes hverdag enklere. Vi tar i bruk Copilot og Power Apps for å gi rask, korrekt og oppdatert informasjon – rett i felt. Copilot gir montørene enkel tilgang til byggestandarden, slik at de bygger riktig nett fra start. Resultatet? Mer effektivitet og smartere beslutninger.
Adi Tafro
Løsningsarkitekt
Lnett

Norgespr.is – en live-tracker som viser hvor mye du sparer

Jeg ville vite den faktiske effekten av Norgespris vs. strømstøtte direkte på lommeboken for oss forbrukere. Fordi eksisterende kalkulatorer kun brukte historiske eller udetaljerte data, så ville jeg lage en live-tracker som viser den løpende alternativkostnaden – effekten mens det skjer.

I dette innlegget forteller jeg litt om hvordan jeg fikk tak i dataene, utfordringer på veien og hvordan jeg kodet og lanserte løsningen etter en intens helg da ekstremværet Amy herjet som verst.

De vanskelige kontraktene – når det begynner å skli ut

Hva skjer når teknologiavtaler ikke går etter planen?

  • Reklamasjon: Hva er det egentlig – og hvilke hensyn ligger til grunn for de strenge reglene om reklamasjonsplikt?
  • Taktikk i konflikter: Hvorfor det ofte lønner seg å posisjonere først, og forhandle etterpå – og hvordan man gjør dette uten å eskalere unødvendig.

Innlegget gir et komprimert, men nyttig rammeverk for å håndtere de mest krevende fasene i et kontraktsforhold.

Kraftberedskapsforskriften § 6.9 krever mer enn teknologi – det krever kontroll på alle digitale identiteter

For å møte kravene i forskriften og NSMs grunnprinsipper, må man både ha kontroll på alle typer digitale identiteter og kunne dokumentere at man faktisk har det. Dette er selve fundamentet for etterlevelse, men er ofte det svakeste leddet fordi man mangler innsikt. Uten kontroll på hvem som har tilgang, øker angrepsflaten – samtidig som virksomheten bruker unødig mye penger på lisenser som ikke er i bruk. 
Martin Otterstad
Senior Account Executive
Bsure

Datadrevet bærekraft: Statnetts reise – med data som drivkraft

Vi viser hvordan Statnett har startet utviklingen mot et mer digitalisert og datadrevet bærekraftsarbeid. I møte med økende krav og nye teknologiske muligheter har Statnett tatt viktige steg for å sikre bedre dataflyt, høyere kvalitet på bærekraftsrapportering og mer treffsikker bærekraftsstyring. 
Michelle Halvorsen
Manager Data Intelligence i Sopra Steria, innleid Tech Lead i Produktteam Bærekraftsdata i Statnett
Sopra Steria
Johanne Sofie Iversen
Trainee i bærekraftsavdelingen
Statnett